Otázky a odpovědi (FAQ)
Dříve než kontaktujete naši technickou podporu, podívejte se prosím do této sekce, kde můžete nalézt odpověď na Váš dotaz nebo problém.
Co znamená sdílená linka a agregace?
Aby se dosáhlo přijatelné ceny za připojení, tak se linka nasdílí mezi několik uživatelů. Princip vychází z toho, ze uživatelé se ve svých požadavcích na přenos dat střídají a že pro svoji práci na internetu nepotřebují mít po celou dobu vyhrazenou linku, která by byla také řádově dražší. Rozumnou volbou agregace se dosáhne rozumné ceny a to bez zásadního vlivu na rychlost připojení. U připojení typu ADSL bývá běžně až 1:50, na naší síti používáme agregaci maximálně 1:2 resp. 1:5.
Co znamená symetrická linka?
Na naší síti používáme symetrické připojení, čili rychlost je stejná v obou směrech - od Vás i k Vám, na rozdíl např. od připojení DSL, kdy odchozí data jsou výrazně pomalejší. Pro běžné brouzdání po internetu to není příliš důležité, ale při náročnějších aplikacích typu VoIP, VPN, FTP, odesílání větších e-mailů, replikace dat vzdálených serverů, vzdálená správa počítačů apod., kdy data proudí oběma směry, je symetrická linka výrazně efektivnější.
Co znamená datový limit?
Jednotlivé datové tarify mají všechny nejvyšší rychlost, liší se pouze množstvím dat v ceně přenesených za kalendářní měsíc. Jsou zde proto, aby ochránila běžné uživatele před stahovači a každý aby si mohl vybrat tarif podle svých potřeb - kdo využívá Internet málo, platí nižší cenu a naopak. Tarif MINI zahrnuje 10GB přenesených dat, což postačí na základní využití internetu - mailovou komunikaci a brouzdání na webu. Tarif STANDARD, který využívá naprostá většina našich uživatelů, zahrnuje 50GB dat, což umožňuje plnohodnotné využití internetu, včetně multimediálního obsahu. Tarify MAXI se 150GB dat a neomezený tarif UNLIMITED jsou určeny pro uživatele stahující velká množství souborů, P2P sítě nebo pro sledování internetové TV. V případě přenesení většího množství dat za měsíc se neuplatňují žádná omezení, pouze je na konci měsíce vyúčtován příplatek dle ceníku za nadlimitní data. Aktuální statistika Vašeho připojení je stále dostupná on-line na adrese statistiky.adcnet.cz a o přiblížení se k datové kvótě je uživatel automaticky informován e-mailem.
NOVINKA: Na přání uživatelů byly doplněny tarify NOLIMIT s neomezenými daty, se sníženou rychlostí a vyšší agregací za výhodnou cenu.
Je možné změnit stávající tarif připojení?
Změna tarifu na vyšší je možná kdykoliv a zdarma. Změna na nižší tarif je za poplatek 500Kč bez DPH a je možná pouze u smluv na dobu neurčitou.
Kolik můžu mít připojených počítačů na jednom připojení?
Na rozdíl od jiných poskytovatelů internetu počet připojených počítačů nijak neomezujeme a ani se za další počítače nepřiplácí. Všechny bezdrátové přijímače jsou nakonfigurovány v režimu routeru - navenek se hlásí jako jedna adresa, ale za ním můžete mít připojen libovolný počet Vašich počítačů.
Blokujete na síti nějaké služby anebo porty?
Ne, na naší síti neblokujeme žádné služby ani porty, kromě SMTP/S (25, 465) - viz níže.
Jak nastavit mého e-mailového klienta?
Naše síť obsahuje vlastní mailserver, na kterém můžete mít uložené své e-mailové schránky. Přistupovat ke schránkám uloženým na našem mailserveru můžete protokoly POP3, IMAP, Exchange, ActiveSync a WebMail (šifrovaně SSL). Adresa mailserveru pro příjem zpráv je mail.adcnet.cz. Jako server odchozí pošty (SMTP server) je třeba vždy nastavit adresu mail.adcnet.cz (server NEvyžaduje ověření) - komunikace na jiné SMTP servery je z důvodu bezpečnosti blokována (toto omezení neplatí pro uživatele s vlastní veřejnou IP adresou).
Nabízíte i možnost pevné veřejné IP adresy?
Ano, pevnou veřejnou IP adresu lze objednat za poplatek 100Kč/měs. Pro většinu aplikací však postačuje individuální namapování portů, které nabízíme zdarma. Adresa pro mapované porty je map.adcnet.cz:[cislo_prideleneho_portu], příp. pro zařízení používající pouze číselný zápis 151.80.173.44:[cislo_prideleneho_portu].
Mohu použít vlastní bezdrátový přijímač a anténu?
Ne, v zájmu stability a jednotné správy sítě, jsou instalována pouze naše zařízení, která jsou dlouhodobě otestovaná a vyhovují našim požadavkům na kvalitu. Pouze tak můžeme garantovat vysokou kvalitu našeho připojení. Námi dodavaná a instalovaná zařízení jsou však zapůjčovány všem uživatelům zdarma.
Jaký typ antiviru a antispywaru doporučujete?
Z dlouhodobých zkušeností jako antivir doporučujeme ESET NOD32 Antivirus - je velmi efektivní při vyhledávání a zneškodňování virů a spyware a má velmi nízké nároky na výkon počítače, viz např. tento článek. Jednoměsíční zkušební verzi můžete zdarma stáhnout zde, plnou licenci můžete u nás výhodně zakoupit. Jako doplňkový antispyware doporučujeme Spybot Search & Destroy, který si můžete bezplatně stáhnout zde.
Připojení k internetu se mi zdá někdy pomalejší
Rychlost připojení je během dne ovlivněna více faktory - v menší míře počtem aktuálně připojených uživatelů na naší síti, ve větší míře vytížením webserverů, ke kterým se připojujete. Zejména ve večerních hodinách bývají zláště zpravodajské portály typu Seznam.cz, iDnes.cz nebo servery s erotickým obsahem zahlceny množstvím požadavků a zpomalují se jejich odezvy.
Internetový měřič rychlosti linky mi ukazuje nižší hodnotu než uváděnou
Internetové měřiče rychlosti mají velmi rozdílnou kvalitu, měří různou metodikou, bývají často zavaleny požadavky a podávají pak zkreslené výsledky. Pro objektivní změření rychlosti Vaší linky můžete použít ověřený měřič rychlosti SpeedTestNet.
Moje rychlost připojení je trvale nižší než udávaná
Při vyšších rychlostech připojení nad 10Mbps je důležité mít dostatečně dimenzovanou celou trasu - dostatečně výkonný počítač, vhodné domácí bezdrátové připojení (pokud jej používáte) a připojení k přípojnému bodu na odpovídající technologii. V současné době většinu dat (obrázků, animací) zpracovává až Váš počítač a v případě nedostatečného výkonu pak významně práci na internetu zpomalí - jako minimální konfiguraci doporučujeme Core2Duo s 1GB RAM. Pokud používáte domácí bezdrátové připojení, pak musi být v režimu 802.11a/g/n. Připojení k přístupovému bodu je potřeba mít kabelem nebo na bezdrátové technologii 5GHz. Dále doporučujeme nainstalovat poslední verzi prohlížeče Internet Explorer nebo Google Chrome.
Připojení k internetu se mi občas přerušuje
Přerušení připojení k internetu může být způsobeno vysokým počtem spojení, které generuje Váš počítač. Obvyklý počet spojení je maximálně v počtu řádu desítek (http, icq, mail, skype, ...), při enormně vysokém počtu spojení se aktivuje bezpečnostní ochrana, která další komunikaci zablokuje. Toto bývá obvykle způsobeno infikovaným počítačem (spyware, adware, viry) nebo nevhodně nastaveným P2P klientem (Kazaa, Gnutella, Torrent). Pokud k tomuto zablokovávání dochází, pak je nutné zkontrolovat Váš počítač vhodným antivirovým a antispywarovým programem, popř. vypnout P2P klienta.
Nedaří se mi vůbec se k internetu připojit
Dříve než budete kontaktovat technickou podporu, tak proveďte restart Vašeho bezdrátového přijímače, tj. odpojte a připojte jeho napájení. Tímto způsobem se vyřeší 90% problémů s nedostupností internetu. Pokud není restart potřeba více jak 1x za měsíc, pak se nejedná o závadu, ale o běžnou inicializaci přijímacího zařízení.
Používám VoIP telefon a ozývá se mi obsazovací tón
Tato skutečnost může nastat po restartu Vašeho přijímače anebo restartu přípojného bodu, kdy Vaše VoIP zařízení nedostane včas odpověď od internetové telefonní ústředny. Nejjednodušší řešení je opět restart zařízení, tj. odpojení a připojení jeho napájení. V tomto případě je ale potřeba nechat zařízení odpojené po dobu min. 3 minut, aby se úspěšně zinicializovalo a připojilo k ústředně.